SSP – Select Service Partner

Case Study SSP pdf

Rådgivere & leverandører

QBS ApS

Produkter

Psion Ikon

Leveret af QBS ApS

Ikôn sørger for mad og drikke til sultne rejsende

Select Service Partner (SSP) er en international koncern, som har specialiseret sig i, at sælge mad og drikkevarer i trafikale knudepunkter som lufthavne og togstationer. SSP opererer i 30 lande verden over, og sørger for mad og drikke til de rejsende i over 140 lufthavne og på næsten 300 jernbanestationer.
Det er også SSP der driver restauranter, caféer, barer, kiosker samt business lounges.

»Selv om det er vanskeligt at fremtidssikre sig på et område som det teknologiske, hvor udviklingen går forrygende stærkt, var vi ude efter en løsning, som både opfyldte vores behov her og nu, og som vi samtidig kunne udvide og bygge videre på i fremtiden. Det fandt vi med løsningen fra QBS.«
Citat: Thomas Vixø, Supply Manager, SSP Danmark

Ønsket om at effektivisere den månedlige statusoptælling og registrere kørselsmønstrene med de vogne, der bruges til intern logistik, var årsag til, at firmaet Select Service Partner (SSP) tidligere i år besluttede at investere i ny teknologi i form af håndholdte terminaler.
I dag ejer firmaet, der har ca. 20 restaurationer og boghandlere i Københavns Lufthavn 25 Ikôn fra Psion leveret af QBS med tilhørende service.
»Vores behov var at kunne effektivisere statusoptællingen med nye og moderne håndholdte terminaler. Samt at registrere vores kørselsmønstre med de vogne, vi bruger til intern logistik i lufthavnen, som for eksempel levering af varer fra hovedlageret til de enkelte forretninger,« fortæller Thomas Vixø, Supply Manager hos SSP Danmark.
Han fortæller, at firmaet hidtil havde klaret sig med en række scannere af ældre dato, og ikke tidligere brugte kørselsregistrering. SSP havde derfor ikke selv den fornødne viden om markedet for håndholdte terminaler, og kontaktede derfor et konsulentfirma, der hurtigt pegede på QBS som den bedste leverandør.
QBS er en af Danmarks førende leverandører af avancerede logistik- og stregkodeløsninger til industrien og servicebranchen, og firmaet har stor ekspertise og viden, når det gælder både enkeltstående og komplekse logistik- og datafangstløsninger.

En fremtidssikker løsning
QBS præsenterede SSP for flere løsninger, men valget faldt på Ikôn fra Psion, slet og ret fordi det var den, der kunne mest.
Ikôn tilhører den nyeste generation af håndholdte computere, og den vejer kun 450 gram, er 16 cm lang og 8 cm bred. Alligevel har den en læsevenlig skærmstørrelse på 9 cm2 samt et QWERTY keyboard. Desuden er den så robust, at den kan tåle at falde 1,5 m ned på et hårdt betongulv, og batteriet har en levetid, der betyder, at den ikke skal oplades i løbet af en almindelig arbejdsdag.
»Selv om det er vanskeligt at fremtidssikre sig på et område som det teknologiske, hvor udviklingen går forrygende stærkt, var vi ude efter en løsning, som opfyldte vores behov her og nu, og som vi samtidig kunne udvide og bygge videre på i fremtiden. Det fandt vi med Ikôn,« siger Thomas Vixø og fortsætter:
»Ikôn har både 2D scanner, WiFi og indbygget 3G, hvilket er vigtigt, fordi vi ikke kan bruge det trådløse net i lufthavnen, da det er meget kostbart. Desuden er det praktisk, at terminalen kan tåle stød, for det hænder jo, at den ryger på gulvet, når man kører rundt med kasser og pakker,« siger Thomas Vixø og tilføjer, at Ikôn er nem at betjene og programmere.

QBS leverer hosting-aftale
SSP’s samarbejde med QBS omfatter desuden en hostingaftale, der betyder, at SSP sender sine data til en ftp-server hos QBS.
»Det betyder, at vi er fri for at dedikere en server specielt til disse data, hvilket er en stor fordel for os, fordi vi ikke ønsker at blande fremmede data ind på de servere, vi har i forvejen,« forklarer Thomas Vixø. Og direktør i QBS Johnny Nørgaard understreger, at QBS altid tilbyder kunderne den løsning, der er mest optimal for dem.
»Vi tog ansvaret for projektet og hjalp med kravspecifikationen samt leverede den software, der kører på håndterminalerne. Dermed er løsningen tilpasset SSP’s ønsker og arbejdsgange, hvilket betyder at de trådløse håndterminaler kan arbejde både offline og online. Når de bruger terminalerne på deres lager i kælderen, kan de arbejde offline, og når terminalen får forbindelse til det mobile netværk vil den automatisk aflevere de indscannnede informationer,« siger han.
Hos SSP var man rigtig godt tilfreds med samarbejdet med QBS.
»Efter et par møder med QBS var vi overbeviste om, at de vidste, hvad de havde med at gøre, og de har i det hele taget været yderst kompetente i hele processen,« fortæller Thomas Vixø.

Mobile Control Center
SSP har også investeret i Psions Mobile Control Center (MCC) fra QBS. Fordelen er, at SSP’s egen IT-afdeling kan hjælpe den enkelte håndterminalbruger online, overtage brugerens skærmbillede, opsætte terminalen og se GPS-positionen. QBS har samtidig adgang til denne funktion og kan assistere, hvis brugeren eller IT-afdelingen har brug for hjælp.
SSP fik deres håndholdte terminaler i foråret 2011, og endnu er systemet så nyt, at det endnu ikke er fuldt implementeret. Men allerede nu kan Thomas Vixø slå fast, at SSP er meget glade for løsningen og forventer sig meget af den i fremtiden.
»Indførslen af terminalerne betyder, at vi kan effektivisere vores arbejdsgange, optimere tidsforbruget og samtidig mindske antallet af fejl, eller med andre ord: bedre kvalitet for færre penge,« siger han.

Udvide til andre forretninger
Efter en vurdering regner Thomas Vixø da også med, at SSP vil udvide brugen af systemet til deres øvrige forretninger, for eksempel på Hovedbanegården i København og i lufthavnene i Aarhus og Aalborg.
»Når vi har gjort os nogle erfaringer fra Københavns lufthavn, hvor vi har flest forretninger, regner vi med at udbrede systemet til vore øvrige forretninger, ligesom vi også gerne vil bruge det til bestilling og til at plukke varer på lageret,« siger han.
Thomas Vixøs råd til andre firmaer, der står overfor at investere i ny teknologi til effektivisering og registrering er, at man bruger tid på at finde den rigtige leverandør, især hvis man kun har begrænset viden om området.
»Moderne og effektivt udstyr skulle gerne mindske den tid, de ansatte bruger på arbejdsopgaverne, og ikke mindst øge kvaliteten. Derfor er det vigtigt, at man får valgt det rette udstyr fra begyndelsen. Som nye på området valgte vi at bruge et konsulentfirma til at finde den rigtige leverandør med det rigtige system. Det har vi ikke fortrudt.«

Om SSP:
SSP, the Food Travel Experts, er den førende operatør af mad og drikkevarebrands på rejseknudepunkter i hele verden. Med en primær baggrund i mad og rejser med over 60 års erfaring i branchen driver SSP restauranter, barer, caféer, lounger og kiosker primært i lufthavne, på togstationer og på motorveje. SSP er repræsenteret i 30 lande, og har i dag 30.000 medarbejdere og betjener mere end en million gæster hver dag i mere end 140 lufthavne og over 250 togstationer verden over.

SSP har en omfattende portefølje af over 200 internationale, nationale, lokale og specielle brands. Disse omfatter Upper Crust, Starbucks, Caffè Ritazza, Burger King, M&S Simply Food, Bonne Journée, Pizza Hut, Caviar House & Prunier, såvel som imponerende skræddersyede koncepter såsom Montreux Jazz Café

I Danmark driver SSP forretninger i Københavns Lufthavn Kastrup, i Aalborg og Århus lufthavne, på Københavns Hovedbanegård, samt langs de danske motorveje, hvor SSP driver alle Monarch restauranter. www.foodtravelexperts.dk