rosendahl-skaale

Case Study Rosendahl pdf

 

 

Rådgivere & leverandører

QBS ApS

Produkter

Intermec håndterminaler
Scanner
Trådløst netværk
Stregkodeprinter
Opmærkning af lager

Leveret af QBS ApS

ERP-system

Axapta (AX)

Navnet Rosendahl er kendt af de fleste danskere, når vi ved festlige lejligheder skal vælge en gave til værten, fødselaren eller brudeparret og mon ikke der på ønskesedlen til jul står en vase, karaffel eller andet fra det store sortiment af gaveartikler fra Rosendahl A/S.

Fordelene ved den nye løsning fra QBS er markante og vi har nu større sikkerhed, 90% færre fejl i pakningen et godt overblik samt en glad revisor.

– Christian Poulsen, Projektansvarlig, Rosendahl

”Behov for lokationsstyring”
Rosendahl A/S stod sidste år overfor nogle konkrete overvejelser angående en optimering af deres lager. Bedre lokationsstyring var det altoverskyggende krav, som en ny løsning skulle indeholde, da ingen efterhånden vidste præcist, hvor de forskellige varer befandt sig på det stadigt voksende lager. Dette gav også uheldige udslag ved optælling og revision. I sin søgen efter en løsning, der kunne matche virksomhedens krav deltog IT chef Christian Poulsen i begyndelsen af året på et seminar med deltagelse af firmaet Axacon, og fandt deres løsning særdeles gennemarbejdet på Axapta.

Derpå undersøgte han markedet for datafangst leverandører, og det endelige valg faldt på QBS ApS. Christian Poulsen begrunder valget med, at QBS ikke kun er en hardware leverandør, men også en erfaren samarbejdspartner: ”QBS ApS gik ind i vores projekt og rådgav os om, hvilke muligheder der var på markedet for derefter at kunne tilbyde os en komplet løsning”.

Løsningens omfang
”Den valgte løsning omfatter Intermec’s trådløse radiohåndterminaler, som bevirker at vores medarbejdere hele tiden er online med vores Navision XAL,
og ALT foregår ”REALTIME” siger Christian Poulsen og fortsætter: ”Vi har derudover valgt at køre med Intermecs etiketprintere til fragtlabels, da disse er
særligt nemme at integrere med Navision XAL”. Christian Poulsen udtaler endvidere: ”Vi valgte også QBS ApS, fordi det var vigtigt for os at finde en leverandør, som kunne stå for hele leverancen, således ville vi kun have en datafangstleverandør og ét telefon nummer at ringe til, hvis der skulle opstå problemer”.

Mange fordele
Fordelene ved den nye løsning fra QBS er markante og Christian Poulsen nævner blandt andet:

* Større sikkerhed
* 90% færre fejl i pakningen
* Overblik
* En glad revisor

Samtidig er Christian Poulsen overrasket over, hvor smertefrit hele forløbet og implementeringen har været. Med en start på research og forhandlinger i begyndelsen af året, implementering i april, og fortsat ingen udslagsgivende forstyrrelser i driften af løsningen, må forløbet betegnes som en succes.
”Ja, de forstyrrelser der har været, er i øvrigt nogle vi i overvejende grad selv har været årsag til” siger Logistikchef Lars Johansen og smiler, men han er helt enig med Christian Poulsen i ”at projektet faktisk er kørt på skinner, og at de begge er meget tilfredse”. Christian Poulsen fortsætter: ”Det var et bevidst valg fra vores side at vælge en leverandør, som i størrelse er mindre end de helt store, da fokus på kunden nemlig OS var og er vigtig, men selvfølgelig skulle de også have den fornødne kompetence”. ”Således kunne vi også i højere grad påvirke processen og følge forløbet. Og vi var i al fald ikke blot et nummer i rækken” siger Christian Poulsen.

”På længere sigt er valget af leverandør på både hard- og softwaresiden taget ud fra det hensyn, at løsningen skal være skalérbar både horizontalt og vertikalt.
Opstår der et behov for en eller flere terminaler, skal vi blot kunne købe dem for at kunne imødekomme behovet, og skal vi fx have lagre i eller udenfor Danmark, skal løsningen også kunne håndtere dette. Og det kan den!” Christian Poulsen fortsætter ”Pt har vi 15 stk. af Intermec’s håndterminaler, og et pakkebord med 4 pakkestationer. Det kunne tænkes, at vi med den vækst vi har, skal have udvidet kapaciteten indenfor en overskuelig fremtid. Christian Poulsen forholder sig til løsningen som et projekt, der gik over alt forventning: ”Vores medarbejdere, som har været meget engagerede i processen skal vænne sig til de nye procedurer. Hos os skal gode værktøjer heller ikke være noget, man skal tænke over, de skal bare virke”. Således skriver Rosendahl A/S på deres hjemmeside om Rosendahl A/S’ egne produkter. Med QBS ApS’s datafangstløsning til Rosendahl A/S honoreres denne filosofi, og giver virksomheden en løsning, der kan håndtere de arbejdsgange, som før var ved at blive en flaskehals for forretningen.

Synlig effekt
Indtil videre har den synlige effekt ved implementeringen hovedsagligt været intern, men på sigt vil man også se en effekt udadtil, især fordi systemet kan udbygges og yderligere funktionalitet tilføjes. Det er en driftsikker løsning, samtidig er det en løsning, der er simpel og derfor nem at lære for medarbejderne, og ikke mindst at betjene i en travl hverdag. Projektansvarlig Bjarne Poulsen: afslutter: ”Samarbejdet med QBS er forløbet professionelt, og vi er yderst tilfredse med vores datafangstløsning”.

Om Rosendahl:
Virksomheden Rosendahl A/S blev grundlagt i 1984 som agentur for blandt andet Aalto’s berømte vase. I 1990’erne startede man så selv produktion med blandt andre guldsmed Erik Bagger’s kendte vinprop. Siden har man gradvis udvidet sortimentet med nye produkter i samme stil, og Rosendahl A/S ses derfor i dag som en både stilskabende og innovativ leverandør af produkter i glas, rustfri stål og spændende kunststofsammensætninger.

QBS

Kontakt os for yderligere information eller en snak om behov og muligheder for netop din virksomhed på tlf: 36 48 99 57.