Klokkerholm Karosseridele

Case Study Klokkeholm pdf

 

 

Rådgivere & leverandører

QBS ApS

Produkter

LXE Truckterminaler
Symbol LS3578ER
Trådløst netværk
Stregkodeprinter
Opmærkning af lager

Leveret af QBS ApS

ERP-system

Axapta (AX)

Klokkerholm Karosseridele blev etableret af den nuværende ejer Arne Andersen i 1969. Klokkerholm Karosseridele er, med en omsætning på ca. 120 mil., en af Danmarks største producenter og leverandører af reservedele til biler. De har i dag 22 mand gående på det 8000 m2 store højlager, hvor der er mere end 16.000 forskellige varenumre at holde styr på.

”QBS har ikke skuffet os på nogle måde” – Henning Mejlhom, Logistikchef, Klokkeholm Karosseridele A/S

Navision XAL og trådløst lager hos Klokkerholm Karosseridele

Behov og ønske
Klokkerholm Karosseridele manglede et planlægningsværktøj til ressourcestyring, og havde et ønske om at arbejde i realtime i stedet for hele tiden at være en halv dag bagud. ”Derudover var der selvfølgelig forbedring af servicedelen. Vi ønskede at eliminere fejlpluk, en bedre lokationsstyring samt at få styr på hvor varen befandt sig på det store lager.” bemærker Henning Mejlholm.

Valg af leverandør
I sin søgen efter en løsning, der kunne matche virksomhedens krav deltog Klokkerholm Karosseridele på et seminar hos QBS. Derefter tog de på referencebesøg hos Leo Ani-mal Health, hvor de kunne se logistikløsningen i drift. Referencebesøget viste at QBS`s løsning var særdeles gennemarbejdet på Navision XAL, og gav desuden indtryk af QBS som en professionel leverandør af datafangstløsninger.

Krav til stregkodeudstyret
Logistikchef Henning Mejlholm. ”Løsningen skulle være kompatibel med eventuelle fremtidige ønsker. Med hensyn til hardwaren så var det et af vore krav at den kunne holde til noget. Arbejdet finder jo sted i et lagermiljø, så truck- og håndterminalerne skulle være særdeles robuste. Det var også vigtigt at vi havde en leverandør vi kan regne med, og som løser de problemer som vil dukke op undervejs. QBS har ikke skuffet os på nogen måde.” udtaler Henning Mejlholm Logistikchef

Løsningens omfang
Den valgte løsning omfatter Intermec’s trådløse truckterminaler, som betyder at medarbejderne hele tiden er online med deres MBS XAL, og ALT foregår ”REALTIME”. Yderligere har Klokkerholm valgt at køre med Intermecs etiketteprintere til deres labels, da disse er nemme at integrere med MBS XAL.

Løsningens indkøringstid
IT-Chef Jan Clausen udtaler:”Faktisk har vi overvejet og sparet op til trådløs lagerstyring i 4 år, før vi nu endelig sidder med løsningen idag. Også selve implementeringen var en længere proces, hovedsageligt fordi vi i forvejen havde et skræddersyet system og derfor stiller meget høje krav til et nyt system.
Det skulle ikke kun have de samme funktioner, som det gamle system, men vi ville også have en bedre historik osv, så der var en del tilpasning af softwaredelen.“ Leveringen viste sig at være problemfri. Dog indskyder Jan Clausen at der var et problem med antennerne:” som skyldtes at installatøren havde sat dem forkert på, men det blev hurtigt ordnet af QBS. De har jo meget mere erfaring med det.” Klokkerholm anslår at indkøringstiden reelt er 14 arbejdsdage.

Holdningen på lageret
De første 14 dage var der et drop i pluktiden (antallet af pluk pr. time) på 15 til 20%, og lagermedarbejdernes holdning kan bedst beskrives som skeptisk. Men nu er pluktiden oppe igen både for sekunder pr. pluk og sekunder pr. kilo. ”Fra nu af er det ren optimering” fastslår Henning Mejlholm. Scannerne har fuldstændig overtaget kontrollen af varenumre, lokationer og antal.

Opnåede forbedringer
Logistikchef Henning Mejlholm udtaler: ”Der er mange penge at spare. Et fejlpluk fører til en fejlleverance, som for virksomheden mindst koster 500 kroner, når varen skal sendes tilbage fra et værksted gennem kæden til lageret. Dertil kommer tabet af goodwill, når en mekaniker står med en irriteret kunde, der skal bestille ny tid til bilen.” Tilbagebetalingstiden kan dog også gøres op på andre måder. I dag kan Klokkerholm levere mellem 90 til 95 % af alle forespørgsler som lagertræk. Alligevel arbejder vi ud fra et mål om at øge leveringsevnen. Set i lyset af at en forbedring på blot en procent vil skabe en meromsætning på 1.2 million kroner med vores nuværende omsætning, siger Henning Mejlholm. Generelt er det dog svært at give en eksakte værdi da forbedringerne ikke kun er økonomiske. ”Vi har vundet tid, opnået realtime lagerstyring uden svartider, større sikkerhed og vished, og elimineringen af fejlpluk.” Det tidsmæssige aspekt betyder meget for Klokkerholm. ”Vores kunder venter ikke på en leverance, så finder de varen hos en anden, så vi skal simpelthen kunne levere med det samme, så nytter det ikke med fejlpluk og ukorrekte locations eller antalsoplysninger.” ”Dertil kommer at vi nu bedre kan overskue store ordremængder” tilføjer en lagermedarbejder. ”Alt er jo registreret via skanninger og stregkoder. Sporingen i systemet er perfekt. Til lagerstyring er det et superværktøj at få.” Tom Jensen, lagermedarbejder udtaler: “Afbestillinger håndteres også meget hurtigere og bedre nu og vi får derfor mere fra hånden”.

Praktisk eksempel
Der er mange fordele ved løsningen siger Henning Mejlholm og forsætter med et praktisk eksempel: ”Vi fik en kæmpe ordre på 1.400 pluk. Vi vidste erfaringsmæssigt at en så stor og tidsbegrænset ordre kunne være et problem, men med det nye system vidste vi hele tiden hvor langt vi var kommet. Vi kunne faktisk bedre håndtere opgaven. Den blev klaret på 2 aftenhold og 2 daghold, dels på grund af effektiv plukning og dels på grund af korrekt ressourcetildeling. Fordelene viser sig hele tiden”. Før kunne leveringen først gå i gang, når papirgangen med indtastning var overstået. Nu kan varen plukkes så snart ordren er modtaget – ”REALTIME”. Henning Mejlholm mener at lagersystemet får en kort tilbagebetalingstid og bliver til stor gavn for virksomheden såvel som for kundekredsen.

QBS

Kontakt os for yderligere information eller en snak om behov og muligheder for netop din virksomhed på tlf: 36 48 99 57.